d
10 mei 2022

Grote vakantie

Onze nieuwe minister van onderwijs, Dennis Wiersma, is lekker bezig. Vanaf dag 1 laat hij merken dat hij er is en dat hij een mening heeft. Hij trekt het land door om scholen te bezoeken en de bij het onderwijs betrokkenen in actie te zien. Hij schuwt heilige huisjes niet en wist onlangs zelfs het V-woord in de mond te nemen: Vakanties. Daar wil ie aan gaan sleutelen……. Als ik zoiets lees verkneukel ik me bij voorbaat over de zeer voorspelbare respons. (En dan laat ik Twitter, buiten beschouwing want daar gaan mensen op werkelijk álles los.)

Zijn voorstel is om, met het oog op een mogelijke herleving van corona aankomende winter, alvast een (1) zomervakantie-week door te schuiven naar de kerstvakantie. Dat zou een week gedwongen schoolsluiting kunnen schelen zonder dat dit ten koste gaat van de onderwijstijd. Goed voor leerlingen én goed voor ons, want het wegwerken van achterstanden is een hoop gedoe. Maar wat denk je? De onderwijsvakbonden gooien er meteen een enquête onder hun leden uit en bijna iedereen blijkt er tegen te zijn…………. Hoe verrassend ;-)

Waarom kiezen wij toch voor een afwisseling van veel te drukke werkweken met vele weken van nietsdoen in plaats van een gezonde balans? En kom me dan niet aanzetten met het verhaal dat die vakanties totaal opgaan aan correctiewerk en lesvoorbereiding.

Laatst sprak ik in een kring van bestuurders in een intervisie-sessie over de klacht van een van ons dat hij werkweken maakte van 60 tot 70 uur. Wat deed hij nou toch verkeerd? Ik stelde op enig moment dat hij een CAO heeft (de zogenaamde bestuurders-CAO) waarin staat dat hij werkweken van 40 uur moet (mag) maken in combinatie met 30 vakantiedagen. Met andere woorden: omdat de sociale partners er van uitgaan dat een bestuurder in de schoolvakanties werk te doen heeft, en dus veel meer werkweken maakt dan de 40 schoolweken, kan de gemiddelde werkweek wat rustiger zijn. Prachtig toch. Maar dat viel bij deze bestuurder-in-nood helemaal verkeerd. Als hij zo hard moest werken, dan had hij toch zeker recht op de volledige schoolvakanties…..?! En zo draaiden we algauw in het bekende kringetje rond.

Iedereen weet het: de lange zomervakanties zijn ooit ontstaan om de kinderen op het boerenbedrijf te kunnen laten helpen bij de oogst. Dat is achterhaald en uit de tijd. In ónze tijd halen diezelfde lange vakanties kinderen uit een ritme en werpen hen terug in hun leerproces, zodat we de lesstof voortdurend moeten opfrissen en herhalen. Vooral kinderen met een zwakkere sociale achtergrond zijn hiervan de dupe. Dus het vergroot de kansenongelijkheid, die we zeggen te willen verkleinen.

Maar tornen aan de schoolvakanties is als vloeken in de kerk. Zelfs van een lapmiddel als de zgn. zomerscholen kunnen we niet enthousiast worden. Leerlingen die alsnog met een krachttoer hun bevordering binnenslepen……? Kom op zeg, dat doen ze maar in hun eigen tijd!

Maar ja, hóór wie dit zegt (schrijft). Die staat op het punt om aan zijn “Grootse Vakantie” te beginnen……. En zoals iedereen weet is dat het voorstadium van de Groose Vakanie. Waarmee ik maar wil zeggen dat het eigenlijk om een kwestie van leven en dood gaat...

 

Geschreven door Guus Hagt