@vmbo
14 juni 2018

Passie / Onderwijs in functie van de leerling

Het behalen van een diploma is het einddoel voor elke leerling. Zo ook voor de leerlingen van @vmbo van het Scheldemond College. Zij hebben vaak behoefte aan extra ondersteuning, omdat het leren niet altijd even gemakkelijk gaat. Daarnaast is er de nodige aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling. Gedrag is daarbij het belangrijkste deel. Om gedrag en leren op één lijn te krijgen, is een kernteam samengesteld. Het kernteam @vmbo bestaat uit zes docenten en een onderwijsassistent. De ondersteuningscoördinator, absentencontroleur en ambulante begeleiders zijn nauw betrokken bij deze leerlingen.

De leerlingen van @vmbo krijgen onderwijs op maat van leerjaar een tot en met vier. De mentor is dé spil, weet alles van de leerling en geldt als vast aanspreekpunt. De leerlingen volgen de lessen in een eigen vleugel; elke klas heeft een eigen lokaal. In de onderbouw is dat fijn, maar in de bovenbouw wordt het contact met de andere leerlingen gemist. Dat ‘apart’ zitten zorgt voor rust en biedt zo meer mogelijkheden voor ontwikkeling. Veiligheid en structuur zijn hierbij van belang. Voor docenten geldt dat flexibiliteit en een groot empatisch vermogen absolute vereisten zijn. Een goede onderlinge samenwerking is een must, want iedereen moet weten wat er speelt. En als een leerling in @vmbo na vier jaar het examen haalt met Nederlands op kaderniveau wordt een feestje gevierd. Want ook dat is onderwijs op maat!     

“Waar ligt de grens tussen regulier en speciaal onderwijs?” 

Vakdocent Oriana Pattinama: “Natuurlijk is het soms veel, maar deze leerlingen verdienen een kans en krijgen die ook. Na vier jaar willen sommige leerlingen niet weg. In dit gebouw is het veilig, voelt alles vertrouwd en worden ze gekend.” Onderwijsassistent Salim Ben Sallam: “Je moet wat voor deze kinderen voelen, het écht willen. De mentor is de spil en als team pakken we de zaken op.” Maar er zijn ook zorgen. Decaan Elcke Bouwense: “Waar ligt de grens tussen regulier en speciaal onderwijs? Deze aanpak vraagt specialistische kennis en dus een goede scholing van je docenten.” Teamleider vmbo/mavo Felix van der Meer: “Wij verzorgen regulier onderwijs op maat. De extreme behoefte aan praktijk bieden we in de vorm van ‘levensecht leren’. Zo kunnen ook deze leerlingen een waardevolle plek innemen in de maatschappij.”

 

Geschreven door