Eelke
14 juni 2018

Passend onderwijs / Een maatwerklokaal voor iedereen

Passend onderwijs. Eigenlijk is het van toepassing op alle leerlingen want ‘maatwerk zit bij de meeste mensen nu eenmaal beter dan confectie’. Maar wat als een leerling de diagnose ADHD of ADD heeft? En alle prikkels in het toch vaak drukke leslokaal (even) niet aankan? Of als een onstabiele thuissituatie ervoor zorgt dat een leerling achterop raakt, in conflict komt met klasgenoten en gewoon (even) rust nodig heeft? Voor hen en alle andere leerlingen met een lichte tot middelmatige ondersteuningsbehoefte is er het maatlokaal.

Uniek aan het maatwerklokaal van het Scheldemond College is dat alle leerlingen, of ze nu vmbo, mavo, havo of vwo volgen, hier tijdelijk terechtkunnen. De ondersteuning wordt opgeschaald en de leerling werkt in eigen tempo aan opdrachten die docenten en mentoren meegeven. Het maken van toetsen gaat gewoon door. Op het moment van schrijven zitten er zestien leerlingen in het maatwerklokaal. Die zijn nooit allemaal op hetzelfde moment aanwezig, omdat ze een persoonlijk rooster hebben. Met gemiddeld tien leerlingen in het lokaal is het er een stuk rustiger dan in de stamklas. Een weekplanner zorgt voor duidelijkheid en structuur. Sommige leerlingen maken een pas op de plaats, gaan even helemaal uit het reguliere programma en volgen het volledige vakkenpakket. Bij anderen gaat het om enkele vakken. Voor de ene leerling gaat het om een korte time-out en bij de andere duurt het wat langer. Het doel is steeds om de leerling beter toegerust terug te laten gaan naar de stamklas.    

“Dit is geen devaluatie, maar een investering. Een kans om de boel weer op de rit te krijgen.”

Eelke de Jong werkte tot vorig jaar voor OPDC Griffioen en Rebound Walcheren en is dus ‘gepokt en gemazeld’ als het om ‘speciale’ jongeren gaat. “Ik ben niet autoritair, wel consequent. Openheid is het motto, ze kunnen alles met mij bespreken. Natuurlijk is het jammer dat het OPDC gesloten is, maar de zorg is nu dichtbij en de school blijft letterlijk in beeld. De leerling staat centraal, daarnaast is er veel contact met de ouders. Die hebben er soms moeite mee; hun kind in het maatwerklokaal. Maar het is geen straf of devaluatie, juist een investering. Een kans om de boel weer op de rit te krijgen.” Eelke is blij dat het maatwerklokaal er voor álle leerlingen is. “Als de een de ander hard ziet werken, kan dat positief werken.” Eelke is hét gezicht van het maatwerklokaal. Idealiter krijgt hij er een collega bij. “Er is plaats voor vijftien leerlingen, maar in de praktijk is dat teveel. Met extra handjes kan ik nog meer coachen.”

Geschreven door