guus
10 juli 2019

Schoolvakanties

Op de valreep van een zalig lange zomervakantie schrijf ik maar eens een prikkelende blog over....de schoolvakanties. Ik kan me dit denk ik wel veroorloven, omdat de meeste van mijn collega’s dit niet zullen lezen. En dat is maar goed ook, want ik ga tegen twee belangrijke heilige huisjes aanschoppen die we in ons onderwijs kennen. Het één is van oudsher de riante vakantieregeling, met als hoogtepunt zes weken zomerreces. Te danken aan de plattelandssamenleving die we ooit waren en waarin kinderen thuis moesten helpen met de oogst.  Het andere heilige huisje, sinds veel kortere tijd: een collectief besef dat steeds meer onderwijsmensen dreigen te bezwijken aan een steeds hogere werkdruk.

Het ergert me dat gesprekken over het onderwijs -en over werken in het onderwijs- worden gedomineerd door de werkdruk-discussie. Terwijl we te lijden hebben onder een tekort aan goeie onderwijsmensen, vervreemden wij potentiële collega’s van ons door bij voortduring te klagen over de werkdruk in onze sector.
Voor de zekerheid even het volgende tussendoor: u zult mij niet horen zeggen dat werken in het onderwijs gemakkelijk is. Het onderwijs heeft vanouds een pedagogische taak, naast die van het kwalificeren en het socialiseren. Doordat de samenleving zo complex is en kinderen en jongeren niet altijd goed gegidst (kunnen) worden om hun weg daarin te vinden, is het evenwicht tussen die drie rollen in onze tijd wel wat uit balans aan het raken.

Mijn grote bezwaar tegen de klagers is, dat zij lijken te vergeten dat wij per jaar minimaal 6 extra vrije weken moeten ”inverdienen”. Dat is namelijk het aantal weken vakantie dat wij méér mogen genieten t.o.v. zo’n beetje ieder ander in onze kennissen- en vriendenkring. Zes extra weken op de veertig werkweken betekent op elke zeven dagen een dag extra werken (of op elke werkdag van acht uur een dik overuur draaien). Dat zijn dus volle dagen of, als je dat liever hebt: extra uren in een weekend en/of in de vakanties. Daarmee is de cirkel rond, want hoe vaak hoor je niet dat delen van het weekend of de vakantie opgaan aan de voor- en nabereiding van het schoolwerk…..

Sterker nog… ik ben nu toch bezig: vaak hoor je in scholen al vanaf vijf weken vóór de zomervakantie dat wij iets (meestal ingewikkelds) “over de vakantie heen gaan tillen”.  Om vervolgens tot een maand na de zomervakantie te vernemen dat we “eerst goed moeten zijn opgestart” voordat we de koeien weer eens bij de horens kunnen vatten en het kaf van het koren kunnen scheiden……..
En daarmee maak ik een andere cirkel rond: oogsten doen we niet meer thuis, maar op school. Wat kunnen we een rijke opbrengsten hebben van ons mooie werk waarop we vóór alles trots op moeten zijn!  Dat gezegd hebbende trek ik mij nu terug in mijn hangmatje voor een hele lange zomerslaap. Sorry...

Geschreven door Guus Hagt