guus
07 september 2021

Ontwikkelingsgericht onderwijs

Op 6 september openden we ons nieuwe schooljaar. Het was zo’n beetje de warmste en zonnigste dag van de zomer, dus dat was even slikken. Sowieso vinden veel collega’s –waaronder ikzelf- het altijd weer spannend, na zo’n lange break. “Zou ik het nog kunnen?”, vragen wij ons af.

Maar er zijn extra redenen om enigszins op te zien tegen schooljaar 2021/22. Uiteraard is dat corona, want zitten we wel echt in de nasleep? Maar het is ook het NPO, het Nationaal Programma Onderwijs, dat we met elkaar moeten gaan waarmaken. Tien procent van onze personeelsbegroting krijgen we extra om de corona-schade te repareren. Maar… deskundig personeel dat je daarvoor extra zou willen aanstellen is niet te krijgen. En bovendien is het geld niet structureel, dus het extraatje wordt straks weer afgepakt. In onderwijsland is de term Sloblossing geïntroduceerd, voor een aanpak waarbij geld geen rol speelt, maar waarbij alle andere problemen onopgelost blijven.

En of dat allemaal nog niet genoeg is, lanceerden we op deze zelfde dag, met enige vertraging, ons nieuwe Koersplan voor 2021-2024.

Eerder riep ik lezers op mee te denken over onze toekomstige ambities. Nu koppel ik graag de rode draad ervan terug.

In ons Koersplan draait het om ONTWIKKELINGSGERICHT ONDERWIJS. Hoe iemand zich gaat ontwikkelen kun je vooraf niet weten. Sterker nog, door te accepteren dat je dat niet weet creëer je de ruimte voor die ontwikkeling! Als je het zo bekijkt zijn wij in onze scholen niet goed bezig met alles dicht te timmeren in vakken, uren, lokalen, jaarklassen, toetsen, cijfers, roosters. Het wordt wel “gehoorzaamheidsonderwijs” genoemd. En we richten ons op een “gemiddelde leerling” die eigenlijk niet bestaat. In ons Koersplan zijn allemaal ideeën verzameld om ruimte te maken voor maatwerk:

  • Er moet veel meer te kiezen zijn voor leerlingen want dat motiveert.
  • Kunnen we geen andere plekken creëren om te leren dan in een standaard leslokaal: een lab, een studio, een buiten locatie, een atelier, e.d;
  • Persoonlijke feedback geven i.p.v. allemaal toetscijfers;
  • Realistische projecten i.p.v. de werkelijkheid op te knippen in schoolvakken;
  • En kunnen we ook eens wat anders bedenken dan zittenblijven als het niet goed gaat met een leerling. Want in welke ontwikkeling past het nu dat je een heel jaar van je leven “copy paste” ???

Gelukkig zien we kansen om op onze ambities van het Koersplan extra gas te geven dankzij het NPO-budget. Zo pakken we deze uitdagingen mooi samen. Ons koersplan kunt u downloaden op onze website.  Mocht u ons Koersplan gedrukt willen ontvangen, mail even naar c.vansighem@mondia.nl

Ik wens u en ons een heel mooi nieuw schooljaar toe, vol ontwikkeling, teamgeest en goede zin!

Geschreven door Guus Hagt